kävijälaskuri

sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Last days in West Africa

On viimeisiä postauksia tiedossa… Ylihuomenna on jo lähdön aika… Edellisessä postauksessa kirjoitin, että me mentiin Hohoeen ja majoituttiin Grand-nimisessä hotellissa. Seuraavana päivänä lähdettiin katsomaan Wli-vesiputousta. Piti ensin kävellä noin 30min ja ylittäkin 9 siltaa metsässä ja oli sitten kaunis vesiputous edessä… Mentiin Ainon kanssa melkein heti uimaan! Oli ihanaa uida aivan vesiputouksen juurella…:) Ja sellaista kaunista vesiputousta en ole ikinä nähnyt livenä.. tai kauan sitten pienenä näin myös Islannissa olevaa vesiputousta, jonka nimi on Gullfoss. (Sen nimi tarkoittaa kultaista vesiputousta).  Mutta Gullfoss on aivan leveähkö vesiputous, jos verrataan Wli-vesiputoukseen. :) Uinnin jälkeen istuttiin ja katseltiin miten kaunista vesiputousta ja sitten lähdettiin takaisin. Matkan varrella päästiin katsomaan miten tehdään rommia, mielenkiintoista! Saavuttuamme pääpisteelle mentiin saksalaisparin omistamaan lodgeen, jossa syötiin.. Oli sikahyvää!!!!  Jäätiin vaan istumaan ruoan jälkeen ja oltiin aikomassa lähteä takaisin hotellille, mutta satoi ja tuuli kovasti. Sade ja tuuli on rauhoittui ja päästiin sitten lähtemään hotelliin. Mentiin melko heti nukkumaan, kun oli aamuyöllä herätys tiedossa:) Klo 3 yöllä herättiin ja mentiin bussin luokse. Bussi lähti neljän maissa ja saavuttiin Accraan klo noin 10.:)

Keksin syöntiä ja samalla vesiputouksen katselua...:)
menossa uimaan...:)
satoi vettä...

bussissa klo 4 yöaamulla!

Ainiin, matka sujui hyvin, vaikka tapahtui jotain pari kertaa matkan aikana: matkan varrella pysähdyttiin tulli-porttiin, jossa tulli-henkilöt tutkivat bussissa olevia tavaroita ja me ainoat obronit ajateltiin käydä ostamassa jotain ruokaa sillä ajalla, kun tutkittiin bussia. Kuten muut ihmiset tekivät. Oltiin aikomassa mennä ostamaan ghanalaista pullaa! Se on ehkä meidän vakituinen välipala :D Kun muita ei oikeastaan saada kuin pullaa :D niiin, mutta tulli käski meidät pöytänsä luokse ja pyysi meidän passejamme! Onneksi passit olivat mukana meillä! Tulli tarkisti varmaan, että onko meidän viisumit kunnossa jne.  Bussi oli valmis ja oli aivan lähdössä.. Onneksi eräs pullatäti huusi bussille, että odota! Oltaisiin jääty johonkin tuntemattomaan kylään.. hah! Meidän viisumit olivat ok ja päästiin sitten bussiin pikaisesti pullien oston jälkeen.:) Joskus 9 aikaan bussi oli rikki! Pari matkustajaa poistui ja meni trotroilla jatkaakseen matkaa Accraan. Me vaan odotettiin ja päästiin vihdoin jatkamaan matkaa! Bussia saatiin korjattua tunnissa!;)

Saavuttuamme Accraan mentiin Osuun, josta löytyy ihana pirtelöbaari:) Oleskeltiin muuten vaan pari tuntia siellä ja sitten mentiin kotiin… Takana viikon kestävä reissu! Oli mahtava reissu Ainon kanssa!!!!:) Vaikka siihen reissuun mahtui odotuksia ja piti muuttaa suunnitelmia jne… Muttei se pilannut yhtään reissuamme:)
Oli superihana yllätys, kun tultiin kotiin… Jääkaapissa oli OLTERMANNI-JUUSTOA JA RUISLEIPÄÄKIN!!!! Hannan äiti tuli Ghanaan kuukaudeksi… Oli niiiiiin taivaallista syödä niitä. Olen unohtanut niiden olevan niiin nam! Olen tottunut joutuvani syömään aina vaaleaa leipää, ilman juustoa ja kinkkua/meetvurtsia.

pirtelö

RUISLEIPÄ JA sen päällä oltermanni-juusto... nam!

kiitos viikon kestävästä reissusta, reput!

Perjantaina (Torstain päivällä saavuttiin kotiin) mentiin töihin. Kerroin viittoen kolme pikkua porsasta- tarinaa pienimmille oppilaille ja tehtiin Ainon kanssa porsaan (+ja susin) neniä ja laitettiin lapsille ja lapset näyttelivät ja me ainon kanssa ohjattiin ja kuvattiin… (Meni kesken, mutta jatketaan maanantaina). On tarkoitus tehdä pientä elokuvaa ja näytetään sitä elokuvaa Tiistain päättöjuhlissa:) Saa nähdä onnistuuko… :D

tilannekuva

isä-possu

Lauantaina lähdettiin suurtorille, Kaneshieen Ainon, Hannan äidin, Johannan ja hänen kaverinsa Tuulikin kanssa. Sieltä tuli ostettua kangasta! Aion viedä mutsille tai sitten mummolle ommeltavaksi;) Tiedoksi vaan teille, että teillä on hommaa;) Mutta palkkioksi te saatte kivoja tuliaisia.:) Torin reissun jälkeen mentiin erääseen hotelliin, jossa oli uima-allas! Uitiin ja syötiin… :) Oli ihanan rento päivä! Illalla Hannan mies, Jonas saapui Ghanaan. Hän oli vierailemassa Suomessa kahdeksi viikoksi.

Sunnuntain aamulla.. oli taas yllätys! Aamupalaksi leivän päälle JUUSTOA (mutta on cheddar, mutta silti!) JA MEETVURTSIA!!!!!!! Me Ainon kanssa oltiin sellaisia, että JEESSSS! Jonas toi meetvursteja Suomesta;) Kiitos siis Hannan äidille ja Jonakselle. heh! Pääsen kuitenkin kohta syömään sellaisia, mutta silti… Oli niin huippua syödä niitä melkein 3 kuukauden jälkeen. :) Aamupalan jälkeen mentiin Kokrobite-rannalle koko päiväksi. Siinä välillä käytiin syömässä hyvää pitsaa ja suklaakakkua mun kunniaksi. Vietettiin pieniä läksiäisiä syömällä pitsaa ja suklaakakkua.;) Ja sunnuntain illan perinteistä tilapiaa tuli syötyä ja se on todella viimeinen kerta... Seuraavana sunnuntaina syön varmaan jotain muuta kuin tilapiaa päivälliseksi. outoa!

suklaakakku

viimeinen kerta uida altlannin merellä....

Äsken mietin, että pitäisi aloittaa jo pakkailun… En vaan osaa aloittaa. Jätän sitten tietysti sen viimeiseen tippaan eli vasta huomenna pakkaan! Tosi haikeeta…. Mutta samalla on kivaa lähteä Suomeen:)

pari havaintoa!

1.       Kun tankataan, moottoria ei sammutettu, vaan päällä! Suomessa moottorin pitää olla sammutettuna, kun tankataan.. Eikö se ole niin vaarallista, jos on päällä tankkauksen aikana?! hmm...

2.       Marry on arkipäiväsen sana täälläpäin!!! Melkein joka päivää jouduin kuulla marry-sanaa. Yksi hyvä esimerkki: Hohoessa kysyttiin eräältä mieheltä missä trotro-asema on, niin mies vastasi kirjoittaen, että olenko naimisissa!!!?? halooo, ei tuo ollut vastaus… huh! :D

1. Haha tuo on niin totta, "marry" on kova sana! :D Kiva saada sut takaisin suomeen! Nauti viimeisestä hetkestä. Nähdään pian. Puspus<3

2. Kaunis vesiputos! Varmastikin livenä vielä kauniimpaa! :D kiva kun teil ainon kans samanväriset vaatteet yhdes kuvas, tossa klo 4 yöllä-kuvassa :) kiva postaus muuten! Tääl lumet alkaa jo sulamaan pikkuhiljaa, ahh, kevät tuleeeeee...! Nauti vielä viimeisist päivist! :)

3. hahha eteläafrikassakin kaikki aina kyseli et onks mulla poikaystävää ja et kuinka jonkun eteläafrikkalaisen pitäisi viedä mut vihille ja siel mennää naimisiin tosi aikaisin!

4. Haha tankkaan kyllä vaikka moottori on päällä ;D

t. sarita

5. Kyllä muakin hirvitti Keski-Aasiassa istua taksin sisällä samalla, kun autoa tankattiin eikä moottoria sammutettu.